29 november 2010

Mervärde i Europas luftrum

Sitter och läser ombordtidningen på ett av Europas flygbolag någonstans över Europa och fastnar för en artikel om minskning av utsläpp, passande tema idag då kimatkonferensen drar igång på andra sidan jordklotet i Mexiko.

Artikeln påpekar att få flyg kan ta en direkt rutt inom Europa på grund av hur upphackat det europeiska luftrummet är. Inte mindre än 47 olika flygledarområden (air traffic controll organisations, ATC) och över 650 olika flygsektorer finns i Europa! För hela USA finns en enda ATC. 


Detta leder till att en direkt rutt ofta inte kan tas mellan destinationer inom Europa eftersom dessa 47 ATC inte är koordinerade, vilket inte minst blev tydlligt under Eyafjatlajökutls utbrott i april när olila besked kom från olika länder.

Tydligen arbetar EU och övriga europeiska länder på att skapa en mer samordnad flygledning, en så kallad Single European Sky (SES). Mervärdet skulle vara inte bara bättre punktlighet och kortare flygtider utan framförallt minskade utsläpp.

Detta är ju ett perfekt exempel på ett område där det europeiska samarbetet och EU kan tillföra ett mervärde genom att ta fram en gemensam lösning.