19 april 2011

Om kunskap, TV och svenska skolan


Efter att ha tagit mig igenom Maciej Zarembas serie i DN om den svenska skolan fick jag mig här om dagen en kontrast när jag slog på tv:n. Där stod en glad Lasse Kronér och testade vuxnas kunskaper mot vad femteklassare vet. Det var kunskapsfrågor som "vad heter Europas största sjö" och liknande.

Zarembas poäng var att Sverige inte har en skola som sätter fokus på kunskaper att ledande pedagoger menar att det till och med skulle vara att fördärva elever att mata dem med reda faktakunskaper. Då är det intressant att se ett program som istället får skolan att framstå som ett ställe där det bara är ren kunskap som ska förmedlas.

Nog ligger väl svaret någonstans mitt emellan. Medan en ren kunsapsmatning inte räcker för att ta sig fram i världen, kan inte heller ren metodik läras in utan att ha någon kontext. Problembaserat lärande och allt vad det heter är ju bra endast om det appliceras på den kunskap som eleverna behöver lära sig.

Zaremba pekar onekligen på stora brister i vår skola och illustrerar tydligt faran i en "pedagogisering" av forskningen som styrs av en likriktad ideologisk tanke. 

Om Sverige ska få en skola i världsklass och elever som går ut med de kunskaper och färdigheter som kan behövas finns det en hel del att göra. Här finns det nog anledning till rannsakning för alla möjliga, poltiker, professorer, skolverk, kommuner, lärare, pedagoger med flera. Men nog finns det även goda exempel som kan lyftas fram, det har också Zaremba visat. 

Kanske Kronérs efterträdare om sisådär en generation står där i tv:n på programmet och femteklassaren och de vuxna vet åtminstone lika mycket.